Студентска канцелария: +359 2 965-3737
Деканска канцелария: +359 2 965-2288
Катедра " Автоматизация на дискретното производство " е създадена през 1970 г. С решение на МС № 320/15.07.1970 г. е разкрита специалност ”Автоматизация на дискретното производство” (АДП). Със заповед №6421 на Министерство на народната просвета и с решение на ФС на МТФ е създадена катедра ”Автоматизация на дискретното производство” Инициатор за тяхното създаване е проф. д-р инж. Владимир Савов Гановски. От учебната 1970/71 г. започва обучение на студенти по специалност „Автоматизация на дискретното производство” с първоначален прием от 25 студента.
За изминалите над 50 години в катедрата са подготвени повече от 2780 инженери. Издадени са над 77 монографии, книги, учебници и учебни пособия от преподавателите на катедрата. Разработени са над 152 научно-изследователски проекти, като повечето от тях са внедрени в инженерната практика и учебния процес.
От 1998 г. катедрата провежда ежегодно Международна научно-техническа конференция "Автоматизация на дискретното производство", в рамките на Дни на науката, организирани от ТУ-София. В конференцията участват водещи учени от България и чужбина. Провежда се младежка сесия, на която се представят иновативни разработки на студенти и млади учени. Организира се представяне на фирми, работещи в областта на автоматизираните дискретни производства и мехатрониката. В рамките на конференцията се провежда кръгла маса, на която се дискутират актуални въпроси и проблеми на образованието, науката и бизнеса.
От 2019 г. катедрата издава Списание „Автоматизация на дискретното производство“, което е с научна и научно-приложна насоченост в областите на автоматизацията на дискретното производство, мехатрониката, роботиката, виртуалното инженерство и иновациите. То е включено в Националния референтен списък на съвременни български научни издания с научно рецензиране под номер ID № 3188 с ISSN 2682-9584.
Катедрата участва в обучението на студенти по следните специалности:
ОКС „Бакалавър“:
ОКС „Магистър“:
ОНС „Доктор“:
Телефон: 02 965-3865
Кабинет: 4405
Имейл: rkd@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-3846
Кабинет: 4429Б
Имейл: sbd@tu-sofia.bg
Телефон:
Кабинет: 4306
Имейл: asparuh@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-3779
Кабинет: 4425
Имейл: dangelova@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-2764
Кабинет: 4411
Имейл: ikm@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-3763
Кабинет: 4409
Имейл: pkt@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-2549
Кабинет: 4317А
Имейл: vgeorgieva@tu-sofia.bg
Телефон: -3865
Кабинет: 4405
Имейл: rkd@tu-sofia.bg
Телефон:
Кабинет: 4413
Имейл: st_nikolov2@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-3335
Кабинет: 4407
Имейл: bab@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-2763
Кабинет: 4317А
Имейл: vzaharinov@tu-sofia.bg
Телефон: 02 965-3846
Кабинет: 4429Б
Имейл: sbd@tu-sofia.bg
Телефон:
Кабинет: 4429Б
Имейл: dkt@tu-sofia.bg
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на дисциплината е да запознае студентите с основните понятия и положения на автоматизацията и роботизацията на производството, както и с устройството, принципа на работа и областите на приложение на основните видовете автоматизиращи устройства и да им се дадат познания по проектирането, експлоатацията и внедряването на автоматизиращата и роботизираща техника. Разглеждат се системите за автоматизиране потока на детайлите, вариантността на решенията за автоматизация и роботизация, технологичността на детайлите и монтажопригодността на конструкциите. Основно внимание е отделено на конструкциите, областите на приложение, проектирането и внедряването на основните класове автоматизираща техника с различна степен на автоматизация, както и на системите за управление на автоматизирани комплекси и компютърно-интегрирани системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на обучението по“Автоматизация на дискретното производство” е да запознае студентите със същността, основните понятия, предпоставките за автоматизация, с методите и техническите средства за автоматизация на разнообразни технологични процеси, както и с програмирането и настройването на автоматизиращата техника. Разглеждат се основни направления за АДП, методите, приложими при проектирането и реализирането на проекти по автоматизация на разнообразни дискретни процеси. Основно внимание е отделено на конструкциите, областите на приложение, внедряването, програмирането и настройването на основните видове автоматизиращата техника с различна степен на автоматизация.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. След завършване на курса студентите трябва да могат да избират, проектират и внедряват автоматизиращи устройства, а така също да познават основните принципи на гъвкавата автоматизация и да умеят да разработват програми за машини с цифрово програмно управление (ЦПУ). Основни направления за развитие на автоматизацията на дискретното производство (АДП); Видове автоматизираща техника; Основни показатели на автоматизиращата техника; Вариантност на решенията и избор на оптимален вариант; Автоматизиране потока на детайлите и автоматизиращи устройства; Автоматични технологични линии; Роботизирани комплекси; Гъвкава автоматизация, принципи на ЦПУ; Програмиране на машини с ЦПУ; Терминология и основни команди; Ръчно програмиране; Диалогово, компютърно и параметрично програмиране; Машини с ЦПУ; Технологична подготовка; Гъвкави производствени структури.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта е да запознае студентите с основите на автоматизацията монтажа, с методите и техническите средства за автоматизация на монтажа. Разглеждат се основните методи, приложими при планирането, проектирането и реализирането на автоматизирани монтажни системи. Основно внимание е отделено на конструктивните особености, областите на приложение, изчислението, избора, експлоатацията и внедряването на автоматизиращата техника: вибробункерни и механични захранващи устройства, системи за пренос на детайли, подаващи устройства и промишлени роботи за автоматизация на монтажа, интегриране на ръчни работни места в автоматизирани монтажни системи, проектиране за автоматизиран монтаж и оценка на осъществимостта на дадена задача за автоматизиран монтаж.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене”. Целта на дисциплината е да запознае студентите с основите на автоматизацията монтажа, с методите и техническите средства за автоматизация на монтажа. Разглеждат се основните методи, приложими при планирането, проектирането и реализирането на автоматизирани монтажни системи. Основно внимание е отделено на конструктивните особености, областите на приложение, изчислението, избора, експлоатацията и внедряването на автоматизиращата техника: вибробункерни и механични захранващи устройства, системи за пренос на детайли, подаващи устройства и промишлени роботи за автоматизация на монтажа, интегриране на ръчни работни места в автоматизирани монтажни системи, проектиране за автоматизиран монтаж и оценка на осъществимостта на дадена задача за автоматизиран монтаж.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на обучението е чрез системен подход да се дадат основните знания и умения на студентите, свързани с изискванията към конструкцията на мехатронните изделия от гледна точка на автоматичното високопроизводително производство и монтаж, теорията на автоматичното производство, технологичните и организационни аспекти при поточно сглобяване както и основните етапи на създаване на технически средства за автоматизирано сглобяване. В дисциплината се разглеждат предпоставките и пътищата за усъвършенстване на монтажа на изделията и техните възли, теорията на автоматичното сглобяване, основните технологични процеси за свързване на детайлите и техническите средства за механизация и автоматизация на монтажните процеси. Акцент е системния подход при автоматизация на монтажа, както и въпросите, свързани с производителността и надеждността на монтажните технически средства и постигането на качеството на сглобяваните изделия. Анализират се пътищата за повишаване на ефективността на техническите средства за автоматизация на монтажа. Чрез изучаване на дисциплината се цели студентите да придобият знания относно възможностите за усъвършенстване и автоматизация на монтажа и умения за избор на оптимален вариант.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Мехатронни системи”. Целта на обучението по (АМ) е да запознае студентите с основите на автоматизацията монтажа, с методите и техническите средства за автоматизация на монтажа. Разглеждат се основните методи, приложими при планирането, проектирането и реализирането на автоматизирани монтажни системи. Основно внимание е отделено на конструктивните особености, областите на приложение, изчислението, избора, експлоатацията и внедряването на автоматизиращата техника: вибробункерни и механични захранващи устройства, системи за пренос на детайли, подаващи устройства и промишлени роботи за автоматизация на монтажа, интегриране на ръчни работни места в автоматизирани монтажни системи, проектиране за автоматизиран монтаж и оценка на осъществимостта на дадена задача за автоматизиран монтаж.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Инженерна логистика”. Целите на дисциплината са да запознае студентите с основните понятия по автоматизация и автоматизираща техника, с методологията, методите и техническите средства за автоматизация на специфичните производствени процеси. Учебното съдържание е съобразено с общността на методите и средствата за автоматизация, като същевременно се отчита и спецификата на отделните производства. Разглеждат се основните методи, приложими при проектирането и реализирането на проекти по автоматизация на производството и изграждането на производства с различна степен на автоматизация. Основно внимание е отделено на конструктивните особености, областите на приложение, изчислението, избора, експлоатацията и внедряването на основните класове автоматизираща техника - автоматизиращи устройства, автоматични машини, автоматични технологични модули, автоматични линии и гъвкави комплекси. Разглеждат се примерни структурно-компоновъчни решения на най-разпространени и най-често прилагани в производствената практика автоматични комплекси и др. решения за автоматизация на характерни производствени процеси.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. Основната цел е да предостави на студентите теоретичните знания и практическите умения, свързани с базите данни и системите за управление на бази данни. Тематиката на дисциплината обхваща въпросите, свързани с базите данни, използваните методи и модели за тяхното описание, достъпа до данните, релационни модел, E-R диаграмите, специализирания език SQL, конкуретния достъп до данни, администрирането на СУБД и др.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта е да даде на студентите задълбочени познания относно основните принципи при проектиране на системи за управление. Акцентът е поставен върху анализа на системи за управление, описвани с дискретни предавателни функции. Разглеждат се особеностите на системите за управление като част от мехатронни системи. Изучават се методите за синтез на алгоритми за циклово програмно управление и практическото им приложение в програмируеми логически контролери - PLC. Разглеждат се съвременните тенденции при работа на PLC в мрежа. Изучаването на дисциплината ще позволи на студентите да разбират принципите на действие на цифровите системи за регулиране и управление и техните елементи при проектирането и изграждането на автономни мехатронни системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. Целта на дисциплината “Електронни регулиращи и управляващи устройства и системи” е да даде на студентите задълбочени познания относно основните принципи при проектиране на системи за управление. Акцентът е поставен върху анализа на системи за управление, описвани с дискретни предавателни функции. В курса се разглеждат особеностите на системите за управление като част от мехатронни системи. Изучават се методите за синтез на алгоритми за циклово програмно управление и практическото им приложение в програмируеми логически контролери - PLC. Разглеждат се съвременните тенденции при работа на PLC в мрежа. Изучаването на дисциплината ще позволи на студентите да разбират принципите на действие на цифровите системи за регулиране и управление и техните елементи при проектирането и изграждането на мехатронни системи.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. След завършване на курса студентите трябва да знаят фазите и особеностите на процеса на взимане на решения, да прилагат различни методи и техники на взимане на решения при разработване на мехатронни изделия. Инженерните решения като когнитивен процес при проектиране и разработване на мехатронни изделия. Методи и техники на взимане на инженерни решения и еволюционни многокритериални методи за подпомагане взимането на решения. Подобряване на възможностите за взимане на решения в ранните фази на разработване на изделието чрез използване на виртуална реалност. Жизнен цикъл на продукта: модел и етапи на развитие; анализ на модела и примери. Стратегии в етапите на развитие на продукта: връзка между продуктовия и технологичен цикъл. Бизнес контекст, фирмени стратегии при разработване на мехатронен продукт. Изисквания за успешна реализация: координиращи групи; управление на изискванията през целия жизнен цикъл.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта е студентите да се запознаят с конструкцията, характерните особености и области на приложение на съвременни техническите средства за автоматизация, както и с методите за тяхното проектиране. В дисциплината се дават основни познания за конструктивните особености и области на приложение на иновативни технически средства за автоматизация. Изучават се проблемите при проектиране на устройства и системи за автоматизация на заготвителни, механообработващи, монтажни и др. дискретни производствени процеси. Особено внимание се обръща на методи за оценка и оптимизация на проектните решения, а така също и на методи за оценка на икономическата и социална ефективност на системите за автоматизация.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”Разглеждат се основните проблеми, средства и подходи за управление на иновационни проекти. Разглеждат се съдържанието и структурата на иновационния процес и управлението на проектите. Представят се основните стратегии и особености за управление на иновациите и проектите. Да запознае студентите с основните понятия и принципи на иновационния мениджмънт и управление на проекти намиращи приложение в мехатрониката.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на дисциплината е да даде задълбочени знания на студентите от специалност “Мехатроника” за проектирането, изработването и приложението на компютърно-интегрирано производство, на възникващите във връзка с това проблеми и да им покаже различни методи за ефективно използване на разнообразна техника при създаването на производствени системи. Дисциплината включва: съвременни проблеми на компютърно интегрираното производство; създаване и проектиране на компютърно-интегрирани системи в областта на машиностроенето и в други сфери на производството; елементи на размито, цифрово и адаптивното управление на автоматични производствени системи; използване на невронни мрежи и др.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на дисциплината е да даде задълбочени знания на студентите за проектирането, изработването и приложението на изкуствения интелект в производствените процеси, възникващите във връзка с това проблеми и да им покаже различни методи за ефективно използване на разнообразна техника при създаването на производствени системи. Съвременни проблеми на използването на изкуствения интелект в производствените процеси; създаване и проектиране на самообучаващи се системи в областта на машиностроенето и в други сфери на производството; елементи на адаптивното управление на автоматични производствени системи; използване на размитата логика и др.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. Цел на дисциплината е да даде задълбочени знания на студентите от специалността за проектирането, изработването и приложението на изкуствения интелект в производствените процеси, възникващите във връзка с това проблеми и да им покаже различни методи за ефективно използване на разнообразна техника при създаването на производствени системи. Съдържанието на дисциплината включва: съвременни проблеми на използването на изкуствения интелект в производствените процеси; създаване и проектиране на самообучаващи се системи в областта на машиностроенето и в други сфери на производството; елементи на адаптивното управление на автоматични производствени системи; използване на размитата логика
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Мехатронни системи”. Целта на дисциплината е да даде задълбочени знания на студентите от специалност „Мехатронни системи” за проектирането, изработването и приложението на изкуствения интелект в производствените процеси, възникващите във връзка с това проблеми и да им покаже различни методи за ефективно използване на разнообразна техника при създаването на производствени системи. Съдържанието на дисциплината включва: съвременни проблеми на използването на изкуствения интелект в производствените процеси; създаване и проектиране на самообучаващи се системи в областта на машиностроенето и в други сфери на производството; елементи на адаптивното управление на автоматични производствени системи; използване на размитата логика и др.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Мехатронни системи”. Целта на дисциплината e да даде на студентите разширени знания за актуалните проблеми на проектирането и приложението на информационните системи, използвани в мехатрониката и роботиката. Предвидено е запознаване с основните функционални характеристики и особености на управлението на мехатронни системи за индустриални приложения. Разглеждат се основните мрежови топологии и протоколи в индустриалните комуникации на различните йерархични нива – TCP/IP, Industrial Ethernet, PROFIBUS, CAN, както и функционалните особености на комуникация „master-slave” в мехатронни системи. Обосновава се необходимостта от защита на комуникацията, разглеждат се съвременни технологии и устройства за реализиране на ASISafe, PROFISafe и ISA защита при управление на мехатронни системи в реално време.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене и уредостроене”. Целта на дисциплината е да запознае студентите със същността, основните понятия, методологията, технологията и методите за анализ на производствени процеси и симулиране на цели системи. Разгледани са и методите за инженерен статичен и динамичен анализ, както и използваните за целта програмни продукти Разглеждат се методите за формализация на информацията, необходима при симулирането. Сериозно внимание е отделено на методите за параметрична и структурна оптимизация. Разгледани са и процедурите за търсене на рационални и оптимални решения. Специално внимание е отделено на съвременния инструментариум, приложим при стимулационното моделиране, в т.ч. марковски вериги, мрежи на Петри, невронни мрежи и др.. Разгледани са примери за проектиране на автоматизираща техника с използване на готови пакети приложни програми.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене и уредостроене”. Целта е студентите да получат задълбочени знания за интегрираните производствени процеси в машиностроенето и уредостроенето, както и за оперативния мениджмънт на съвременните производствени процеси с използването на информационни технологии. Студентие се запознават със съвременните проблеми на производствените системи; интегрирани производствени и компютърни технологии. Разглеждат се съществуващите проблеми свързани със създаване и развитие на интегрираните технологични единици и изграждане на технологични „острови”; модули и гъвкави производствени системи; интелигентни производствени системи; оборудване и „заводи на бъдещето”.
Факултативна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене”, Целта на обучението по “ Компютърно интегрирано производство ” е студентите да получат задълбочени знания за интегрираните производствени процеси в машиностроенето и уредостроенето, както и за оперативния мениджмънт на съвременните производствени процеси с използването на информационни технологии. Съдържание: съвременни проблеми на производствените системи; интегрирани производствени и компютърни технологии; създаване, развитие и съществуващи проблеми на интегрираните технологични единици и изграждане на технологични „острови”; модули и гъвкави производствени системи; интелигентни производствени системи; оборудване и „заводи на бъдещето”.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на обучението по Компютърно проектиране на автоматизиращи системи (КПАС) е да запознае студентите с принципите, основните етапи и видовете инженерни задачи, свързани с компютърното проектиране на автоматизиращи системи и да придобият нови знания в тази предметна област. Да се дадат знания и умения на студентите, свързани с моделиране, оптимизация и симулиране работата на автоматизиращи системи, както и методите на математическото програмиране. Разглеждат се принципите и основните етапи на компютърното проектиране на автоматизиращи системи. Отделено е място на математическото и симулационното моделиране, принципите на оптимизацията и CAD системите за компютърно проектиране. Разгледани са методите за решаване на структурни и параметрични оптимизационни задачи. Основно внимание е отделено на най-широко използваните методи на математическото програмиране. Дадени са основни познания за работа с диалоговата система MatLab.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на дисциплината е да се дадат на студентите познания за конструирането на основните възли, които се използват в съвременната машиностроителна промишленост и в машините с висока степен на автоматизация, анализ с помощта на компютри.Общи принципи на машинното конструиране; Съвместен инженеринг; Функционални характеристики на металорежещите машини; Точност; Стабилност; Термични деформации; Технически характеристики на производствените машини; Взаимосвързаност на основните технически характеристики, Главни и подавателни преводи – изисквания, видове задвижвания; Вретенни възли; Линейни задвижвания; Тела – материали, изисквания; Направляващи; Смазване на производствените машини.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Проектиране на иновативни инженерни продукти”. Целта на дисциплината е студентите да усвоят методите за проектиране на иновативни инженерни продукти, да придобият умения за търсене на ефективни решения, както и на възможности за намаляване на разходите в процеса на конструиране. Разглеждат се методи за системно проектиране на инженерни продукти, включително тяхната структура, функции, основни градивни елементи и околна среда. Особено внимание се обръща на методите за оценка и оптимизация на проектните решения. Специално внимание се отделя на технологичността на конструкцията на изделията за автоматизирано производство, монтаж и демонтаж и на социалните резултати от въвеждането на инженерни продукти. Разглеждат се и методи за ориентиране и палетизиране на детайли при автоматизирано производство и произтичащите от тях изисквания към конструкцията.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене” . Целта на обучението по Методология на проектирането (МП) е студентите да усвоят общата методика за конструиране на технически изделия, както и да придобият умения за търсене на нови решения. С използването на задачи от практиката, които студентите решават по време на обучението, се цели по-доброто усвояване на материала и придобиване на умения за прилагане на преподаваните знания. В дисциплината се изучават основните етапи от жизнения цикъл на изделията и влиянието им върху процеса на тяхното създаване. Изучават се и се прилагат основни методи за системно проектиране на технически изделия. Обръща се специално внимание на евристични методи за подпомагане на търсенето на нови решения и на методи за избор на оптимален вариант, акцентира се върху методи за оценка на икономическата ефективност на разработваните изделия и намаляване на разходите.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Инженерен дизайн”. Целта е студентите да се запознаят с основите на мехатрониката и да задълбочат знанията си в областта на машиностроенето, прецизната техника, електрониката и информатиката, при разработка на изделия и процеси за тяхното производство. Разглеждат се мехатронни системи - тяхната структура, основни градивни компоненти и жизненият цикъл на мехатронните продукти. Подробно са разгледани основните компоненти на една мехатронна система актуатори, сензорни системи и системи за управление. Изучават се съвременни методи за проектиране и оптимизация на мехатронни системи. Обърнато е внимание на агрегатно-модулния принцип на проектиране на мехатронни системи, като се разглеждат видовете модули и типови решения. Разглеждат се различни мехатронни системи за автоматизация и контрол на производство.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене”. Целта на обучението по дисциплината е да запознае студентите със същността, основните понятия, методологията, технологията и методите за анализ на производствени процеси и симулиране на цели системи. Разгледани са и методите за инженерен статичен и динамичен анализ, както и използваните за целта програмни продукти Разглеждат се методите за формализация на информацията, необходима при симулирането. Сериозно внимание е отделено на методите за параметрична и структурна оптимизация. Разгледани са и процедурите за търсене на рационални и оптимални решения. Специално внимание е отделено на съвременния инструментариум, приложим при стимулационното моделиране, в т.ч. марковски вериги, мрежи на Петри, невронни мрежи и др.. Разгледани са примери за проектиране на автоматизираща техника с използване на готови пакети приложни програми.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта е да запознае студентите от специалност Мехатроника с методологията, технологията и методите за моделиране и симулиране на разнообразни мехатронни системи. Разглеждат се методите за формализация на информацията, необходима при моделирането и симулирането. Сериозно внимание е отделено на методите за параметрична и структурна оптимизация. Обърнато е необходимото внимание на видовете модели и начините на тяхното съставяне. Разгледани са и процедурите за търсене на рационални и оптимални решения. Специално внимание е отделено на съвременния инструментариум, приложим при стимулационното моделиране, в т.ч. марковски вериги, мрежи на Петри, невронни мрежи и др. Разгледани са и методите за инженерен статичен и динамичен анализ, както и използваните за целта програмни продукти. Разгледани са и конкретни примери за моделиране и симулиране на мехатронни системи със съответните програмни системи , които осъществяват тези процеси.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. Целта на обучението по “Моделиране и симулиране на мехатронни системи” е да запознае студентите със същността, основните понятия, методологията, технологията и методите за моделиране и симулиране на разнообразни мехатронни системи. Разглеждат се методите за формализация на информацията, необходима при моделирането и симулирането. Сериозно внимание е отделено на методите за параметрична и структурна оптимизация. Обърнато е необходимото внимание на видовете модели и начините на тяхното съставяне. Разгледани са и процедурите за търсене на рационални и оптимални решения. Специално внимание е отделено на съвременния инструментариум, приложим при стимулационното моделиране, в т.ч. марковски вериги, мрежи на Петри, невронни мрежи и др. Разгледани са и методите за инженерен статичен и динамичен анализ, както и използваните за целта програмни продукти. Разгледани са и конкретни примери за моделиране и симулиране на мехатронни системи със съответните програмни системи , които осъществяват тези процеси.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на обучението е да запознае студентите методите за моделиране и симулиране на разнообразни роботизирани системи. Разглеждат се основните методи за моделиране и симулиране на роботизирани системи и процеси. Особено внимание е отделено на разработването на математически модели и процедурите за извършвране на изследванията с цел възпроизвеждане на поведението на реални роботизирани системи. Решават се следните основни задачи: изследване на структурата и границите на роботизираната система; определяне и анализ на критичните елементи в дадена система; синтез и оценка на разглежданото решение; планиране и бъдещо развитие на роботизирана система; симулиране на на работата на роботизирана система с различен обхват и сложност.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на
студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на обучението по дисциплината е студентите да получат знания за методи и средства за проектиране на съвременни мехатронни системи. В дисциплината се изучават методи на научното творчество, приложими във всички етапи на проектирането на мехатронни системи - от планирането (избора на обект за производство) до завършване на проектирането им. Основно внимание се отделя на създаване на концепцията за мехатронното изделие и конструктивното му оформяне. При това се набляга на систематичните методи, стимулиращи творческия процес, и на изпълнение по най-добрия начин на функционалното им предназначение при съблюдаване на възможностите, предлагани от най-съвременните постижения на механиката, електрониката и информатиката. Особено внимание се обръща на избора на оптимален вариант на мехатронна система, както в условията на определеност, така и при наличие на непълна информация. Разглеждат се възможностите за съкращаване на сроковете за разработване и разходите за изделията чрез прилагане на агрегатния принцип за изграждане на мехатронните изделия. Изучава се и функционално-стойностния анализ като средство за оптимизиране на разходите.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене и уредостроене”. Целта на обучението по Приложение на компютърните технологии при проектиране на машиностроителни изделия (ПКТПМИ) е студентите да се запознаят с основните принципи на компютърно подпомогнатото проектиране и производство. Студентите се запознават с възможностите за проектиране, изследване и оптимизиране на машиностроителни изделия с помощта на CAD/CAE системи. Изучава се последователността на работа при автоматизирано генериране на управляващи програми за обработване на детайли върху CNC машини с използване на CAM системи.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на учебната дисциплина е да даде на студентите обобщени познания по въпросите, свързани с приложението на мехатронни системи в различни области, както в индустрията, така и в здравеопазването, бита, военното дело и др. Тя е надстройка над учебните дисциплини при изграждането на специалиста инженер-мехатроник и има входни връзки с повечето от дисциплините, изучавани до този момент от учебния план на специалността.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Мехатронни системи”. Целта на учебната дисциплина е да даде на студентите обобщени познания по въпросите, свързани с приложението на мехатронни системи в различни области, както в индустрията, така и в здравеопазването, бита, военното дело и др. Тя е надстройка над учебните дисциплини при изграждането на специалиста инженер - мехатроник и има входни връзки с повечето от дисциплините, изучавани до този момент от учебния план на специалността.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на обучението по Програмиране на автоматизираща техника (ПАТ) е студентите да получат знания и умения по програмиране и настройване на CNC машини и автоматизираща техника, което ще им даде възможност да участват активно в решаването на редица задачи свързани с експлоатацията на автоматизиращата техника. Разглежда се принципът на CNC управлението на машини и оборудване. Основно внимание е отделено на програмирането и настройването на различни типове CNC машини и областите на тяхното използване при автоматизацията на производството.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на обучението по Програмиране на автоматични производствени машини (ПАПМ) е студентите да получат знания и умения по програмиране и настройване на CNC машини и автоматизираща техника, което ще им даде възможност да участват активно в решаването на редица задачи свързани с експлоатацията на автоматизиращата техника. Разглежда се принципът на CNC управлението на машини и оборудване. Основно внимание е отделено на програмирането и настройването на различни типове CNC машини и областите на тяхното използване при автоматизацията на производството.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на учебната дисциплина е да даде на студентите обобщени познания по проблемните въпроси, свързани с методиката на проектиране, внедряване и експлоатация на мехатронни системи в ДП. : Разглеждат се различни варианти за решаване на задачите, като се обръща внимание на избора на отделните компоненти, участващи в изграждането на автоматизирани мехатронни системи. Дават се указания за определяне на основните параметри и методиката за избор на вариант. Разглеждат се основните етапи при проектиране на мехатронни системи за ДП; влиянието на надеждността на мехатронните системи върху производителността; организацията на работа, свързана с експлоатацията и обслужването на мехатронните системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на обучението по дисциплината е студентите да усвоят методите за проектиране на мехатронни изделия, да придобият умения за търсене на ефективни решения, както и на възможности за намаляване на разходите за изделията в процеса на конструиране. Разглеждат се методи за системно проектиране на мехатронни изделия, включително тяхната структура, функции, основните градивни елементи и околна среда. Особено внимание се обръща на методи за оценка и оптимизация на проектните решения. Специално внимание се отделя на технологичността на конструкцията на изделията за автоматизирано производство, монтаж и демонтаж, а така също и на социалните резултати от въвеждането на мехатронни системи. Разгледат се и методи за ориентиране и палетизиране на детайли при автоматизирано производство и произтичащите от тях изисквания към конструкцията им.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на дисциплината е да се дадат на студентите познания и умения за съвременните ПР и приложението им в различни производствени системи. Специално внимание е отделено на инженерните методи за използването на ПР при автоматизирането на различни производствени процеси.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на дисциплината е студентите да получат знания за устройството, принципа на действие, техническите характеристики и областите на приложение на съвременните промишлени роботи. Разглеждат се проблемите при разработването, производството, внедряването и експлоатацията на промишлените роботи. Основно внимание е отделено на методи за решаване на задачите в отделните етапи от жизнения цикъл на промишлените роботи. Разглеждат се възможностите за съкращаване на сроковете за разработване и на разходите за промишлени роботи чрез прилагане на агрегатно-модулния принцип на изграждане. Изучават се въпросите свързани с построяване на оптимални параметрични редове от модули за промишлени роботи – модули за транслация, ротация и хващащи устройства. Обърнато е подходящо внимание на програмирането и настройването на промишлените роботи. Разглеждат се примерни структури и структурно-компоновъчни решения за автоматизация на характерни дискретни операции с помощта на промишлените роботи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. Целта на дисциплината е да се дадат на студентите познания и умения за съвременните ПР и приложението им в различни производствени системи. Специално внимание е отделено на инженерните методи за използването на ПР при автоматизирането на различни производствени процеси. Основните теми засягат: Дефиниции и класификации на ПР. Координатни системи, спецификации на параметрите, компоненти и структура на роботите. Серво системи. Задвижвания за роботи. Хващащи механизми и инструменти. Сензори за роботи. Инсталиране, калибриране и безопасност. Приложения на роботите. Роботизирани клетки.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Студентите да се запознаят устройството на съвременните промишлени роботи (ПР) и тяхното използване в роботизирани технологии за автоматизирани дискретни производства. Дисциплината запознава студентите с основните типове ПР и техните характеристики. Разглежда се използването на ПР при изпълнение на различни технологични и спомагателни операции в роботизирани технологични модули за сглобяване, заваряване и други характерни дискретни процеси и операции. Представени са съвременни методи за оценка и избор на инвестиционен вариант за роботизирана технологична система.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене и уредостроене” . Целта е студентите да познават и да могат да прилагат основните изисквания, подходите, методите, техническите средства за модернизация на производството и проектиране на технически решения с висока степен на автоматизация и в съответствие със своите потребности и интереси да придобиват нови знания и възможности в тази предметна област. Разгледани са основните изисквания при проектиране на модернизирани производствени системи и методите за инженерен анализ, както и използваните за целта програмни продукти. Разгледани са и процедурите за търсене на рационални и оптимални решения. Специално внимание е отделено на съвременния инструментариум, приложим при изграждането на модерни високоефективни реинженернигови решения. Разгледани са примери за проектиране на автоматизирани производствени системи чрез модернизиране на съществуващи производства с ниска степен на автоматизация.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на учебната дисциплина е студентите да изучат подходите, методите, поне един специализиран софтуер и техническите средства за анализ, моделиране и синтез на системи за автоматично управление, използвани предимно в машиностроенето. След завършване на курса, студентът ще познава основните методи и средства за моделиране, анализ и синтез на системи за автоматично управление, както и необходимите хардуерни и софтуерни средства за изграждане на съвременни системи за управление с използване на индустриални контролери . В курса се разглеждат основните подходи и методи за анализ и синтез от теорията на автоматичното управление, линейни, нелинейни и адаптивни системи, динамични модели, планиране на движението, предавателни функции, динамични характеристики, регулатори, устойчивост и качество на управлението, средства за симулиране, логическо управление, елементи и програмни средства при проектиране на съвременни системи за управление с използване на индустриални контролери.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Инженерна логистика”. Целта на учебната дисциплина е студентите да познават, да изучат и да могат да прилагат основните изисквания, подходите, методите, техническите средства за конструиране на съвременни производствени машини, промишлени роботи и разнообразни периферни устройства с висока степен на автоматизация и в съответствие със своите потребности и интереси да придобиват нови знания и възможности в тази предметна област. Разглеждат се различни варианти за решаване на задачите, като се обръща внимание на избора на отделните компоненти, участващи в изграждането на роботизирани производствени системи. Дават се указания за определяне на основните параметри и методиката за избор на вариант. Разглеждат се основните етапи при проектиране на производствени системи за ДП; влиянието на надеждността на градивните елементи върху производителността; организацията на работа, свързана с експлоатацията и обслужването на производствените системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на обучението е студентите да получат знания за методи и средства за проектиране и приложението на съвременните роботизирани технологични методи. В дисциплината се разглеждат проблемите при проектирането, внедряването и експлоатацията на съвременните роботизирани технологични комплекси. Разглеждат се основни задачи свързани с автоматичното сглобяване на детайлите, а също методите и техническите средства за автоматизация на монтажните процеси. Отделено е място на технологичните методи за роботизирано заваряване и на проектирането на роботизирани комплекси за заваряване. Разглеждат се типични компоновъчни решения на такива комплекси за сглобяване, заваряване и други характерни дискретни процеси и операции. Обърнато е подходящо внимание на програмирането, експлоатацията и безопасната работа в условията на роботизираните комплекси. Представени са съвременни методи за оценка и избор на инвестиционен вариант за роботизирана технологична система.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатроника”. Целта на програмата е да даде на студентите задълбочени познания в измерването на физични, химични и биологични величини и да се запознаят с получаването, преобразуването и обработката на сигнали чрез електронни средства, както и актуатори, на базата на съвременни задвижвания. В курса aкцентът е поставен върху изучаване и запознаване основно със системотехническия подход. Учебната програма е изградена модулно от два блока. В частта, касаеща сензори са представени основните принципи и интегрални сензорни схеми. В частта, касаеща актуаторите е разгледана основно проблематиката на изграждането на биологично мотивирани задвижвания и актуатири, както и осъществяването на връзката между сензорите, акторите и системите за контрол и управление и се представят типични приложения. В дисциплината се разглеждат и възможностите за интегрирани сензор-актуар мехатронни системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Мехатронни системи”. Целта на дисциплината е да даде на студентите задълбочени познания в измерването на физични, химични и биологични величини и да се запознаят с получаването, преобразуването и обработката на сигнали чрез електронни средства от основни физични, както и актуатори, на базата на съвременни задвижвания, използвани в мехатронните системи. В курса акцентът е поставен върху изучаване и запознаване основно със системотехническия подход. Учебната програма е изградена модулно от два блока. В частта, касаеща сензори са представени основните принципи и интегрални сензорни схеми. В частта, касаеща актуаторите е разгледана основно проблематиката на изграждането на биологично мотивирани задвижвания и актуатори, както и осъществяването на връзката между сензорите, актуаторите и системите за контрол и управление и се представят типични приложения. В дисциплината се разглеждат и възможностите за интегрирани сензор-актуар мехатронни системи.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на обучението по Системи за управление и контрол (СУК) е да запознае студентите с основите на регулиращата и управляваща техника, използувана предимно в индустрията – машиностроене и уредостроене. Придобитите знания ще им позволят да усъвършенствуват конструкторската си практика в съоветствие с възможностите на съвременните сиситеми за управление, а от там и подобряване на статичните и динамични параметри на изделията като цяло. Разглеждат се основните методи и принципи от теорията на автоматичното управлвние и регулиране, линейни и нелинейни системи, устойчивост и качество, предавателна функция и динамични характеристики, пряко свързани с профила на обучаваните специалисти по общо машиностроене и уредостроене. В курса се доразвиват необходими познания за архитектурните, хардуерни и софтуерни средства за изграждане на съвременни цифрови управляващи системи на базата на индустриални контролери. Разглеждат се информационните технологии за изграждане на децентрализирано управление и мрежи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на дисциплината e да даде на студентите разширени знания за актуалните проблеми на проектирането и приложението на управление в мехатронни системи, с акцент върху функционалните особености на индустриалните мрежи. Учебната дисциплина има за цел да даде на студентите знания и умения, свързани с актуалните проблеми на проектирането и приложението на управление в мехатронни системи, с акцент върху функционалните особености на индустриалните мрежи. Тя е надстройка над учебните дисциплини от бакалавърската степен на обучение и има входни връзки с болшинството от дисциплините, свързани с интелигентното производството. Предвидено е запознаване с основните функционални характеристики и особености на управлението на мехатронни системи за индустриални приложения. Разглеждат се основните мрежови топологии и протоколи в индустриалните комуникации на различните йерархични нива – TCP/IP, Industrial Ethernet, PROFIBUS, CAN, както и функционалните особености на комуникация „master-slave” в мехатронни системи. Обосновава се необходимостта от защита на комуникацията, разглеждат се съвременни технологии и устройства за реализиране на ASISafe, PROFISafe и ISA защита при управление на мехатронни системи в реално време. Разглежда се връзката между Internet и индустриалната комуникация, както и тенденциите в бъдещото развитие на индустриалните мрежи.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Техническа безопасност на работно оборудване”. Целта на учебната дисциплина е студентите да изучат и да могат да прилагат подходите, методите и техническите средства за осигуряване защитата от технически аварии в това число основни системи за управление, следене и известяване, системи за ръчно управление, за механична защита, за аварийно изключване и др. Студентите се запознават с основните нормативни, технически и експлоатационни изисквания за осигуряване на защита от технически аварии. Студентите придобиват необходимите знания свързани със специфичните особености при проектиране, монтаж, ремонт, преустройства и сервизно обслужване на основни механизми, устройства, машини и съоръжения, осигуряващи защитата от технически аварии. Запознават се с процедурите за осигуряване на превенция и изискванията за техническа безопасност и планирането на дейности по осигуряване на защита от технически аварии.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС “бакалавър”, специалност “Машиностроене”. Целта на обучението е студентите да изучат и да могат да прилагат подходите, методите и техническите средства за създаване на технологични комплекси за рециклиране на твърди битови и промишлени отпадъци и техниката за безопасност с машини, електроинсталации, вибро и шумоизолации. Знанията и уменията по „Техника за безопастност и екозащита“ създават предпоставки за многостранна реализация на студентите във всички области от рециклирането на твърди битови и промишлени отпадъци, влагането им производството на строителни материали и системите за екологична защита на въздуха, водата и земята, както и техниката за безопасност с машини, електроинсталации, вибро и шумоизолации.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на дисциплината е да запознае студентите с основните методи за управление на движенията в мехатронни системи, както и усвояване прилагането им при решаване на научно-приложни и инженерни задачи в съответнатите области. Предлага се единен подход за представяне във векторно-матрична форма на системите за управление и се разглеждат съвременни методи за планиране и управление на движенията в мехатронни системи, и в частност - на роботи и манипулатори. Представя се въведение в теорията на Ляпунов за изследване устойчивостта на системите за управление. Разглеждат се основните подходи за решаване на задачата за стабилизация на програмните движения на манипулационни роботи при използване на методи за управление както от линейната, а така също и от нелинейна теория на управление. Отделено е внимание и на синтеза на адаптивно управление при неопределеност на параметрите на управлявания обект. Лабораторните упражнения конкретизират теоретичния материал, разглеждан в лекциите, като използването на специализирания софтуер MATLAB/SIMULINK спомага за придобиване на умения по изграждане и изследване на системи за управление на движенията в съвременните мехатронни системи.
Избираема учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Мехатронни системи”. Дисциплината има за цел да запознае студентите с основните методи за управление на движенията в мехатронни системи, както и усвояване прилагането им при решаване на научно-приложни и инженерни задачи в съответните области. Предлага се единен подход за представяне във векторно-матрична форма на системите за управление и се разглеждат съвременни методи за планиране и управление на движенията в мехатронни системи, и в частност - на роботи и манипулатори. Представя се въведение в теорията на Ляпунов за изследване устойчивостта на системите за управление. Разглеждат се основните подходи за решаване на задачата за стабилизация на програмните движения на манипулационни роботи при използване на методи за управление както от линейната, а така също и от нелинейна теория на управление. Отделено е внимание и на синтеза на адаптивно управление при неопределеност на параметрите на управлявания обект. Лабораторните упражнения конкретизират теоретичния материал, разглеждан в лекциите, като използването на специализирания софтуер MATLAB/SIMULINK спомага за придобиване на умения по изграждане и изследване на системи за управление на движенията в съвременните мехатронни системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Машиностроене”. Дисциплината има за цел да запознае студентите с основните методи за управление на движенията роботехнически системи, както и усвояване прилагането им при решаване на научно-приложни и инженерни задачи в съответните области. Предлага се единен подход за представяне във векторно-матрична форма на системите за управление и се разглеждат съвременни методи за планиране и управление на движенията в роботехнически системи. Представя се въведение в теорията на Ляпунов за изследване устойчивостта на системите за управление. Разглеждат се основните подходи за решаване на задачата за стабилизация на програмните движения на манипулационни роботи при използване на методи за управление както от линейната, а така също и от нелинейна теория на управление. Отделено е внимание и на синтеза на адаптивно управление на роботи при неопределеност на параметрите на управлявания обект. Лабораторните упражнения конкретизират теоретичния материал, разглеждан в лекциите, като използването на специализирания софтуер MATLAB/SIMULINK спомага за придобиване на умения по изграждане и изследване на системи за управление на движенията в съвременните роботехнически системи.
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност „Мехатроника”. Целта на обучението по „УПЖЦМП” е студентите да се запознаят с основните понятия и принципи на работа с CAD/CAM/CAE системи, намиращи приложение в управлението на жизнения цикъл на мехатронни продукти. Студентите ще придобият теоретични и практически знания свързани с проектирането и управлението на жизненият цикъл на мехатронни изделия .
Задължителна учебна дисциплина от учебния план за обучение на студенти за ОКС „магистър“, специалност “Мехатронни системи”. Дисциплината има за цел да запознае студентите с основните методи за управление на мехатронни системи, както и усвояване прилагането им при решаване на научно-приложни и инженерни задачи в съответните области. Съдържанието на дисциплината включва: съвременни методи за планиране на движенията на мехатронни системи; управление с обратна връзка при използване на методи за управление както от линейната, а така също и от нелинейната теория на управление; елементи на размитото управление; управление, базирано на техническо зрение. Разглежда се връзката между Internet и индустриалната комуникация, както и тенденциите в бъдещото развитие на индустриалните мрежи. Лабораторните упражнения конкретизират теоретичния материал, разглеждан в лекциите, като използването на специализирания софтуер MATLAB/SIMULINK спомага за придобиване на умения по изграждане и изследване на системи за управление на мехатронни системи.